14 domme WordPress-fouten (die slimme mensen ook maken)

Inhoudsopgave van: 14 domme WordPress-fouten (die slimme mensen ook maken)

Categorie: Algemeen , Handige tip , The quest for speed , Veiligheid | Tags: backups, beveiliging, formulier, fouten, google, seo, sitemap, thema, updates, verkeerd

Een WordPress-fout is zo gemaakt. Maar wat zijn nou vergissingen die je echt aanvragen, omzet en klanten kosten? Ontdek ze in dit artikel en maak ze nooit meer.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Ontvang ook onze laatste handige tips en WordPress nieuwtjes.

  • Maximaal 1x per week
  • Makkelijk uitschrijven

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Een ogenblikje

Bedankt voor je inschrijving!

 

KISS is een gevleugelde afkorting op internet. Hij staat voor Keep It Simple Stupid! Ofwel: hou het simpel. Dat is in veel gevallen alleen makkelijker gezegd dan gedaan.

Ontdek snel wat de 14 grootste WordPress-fouten zijn en hoe jij ze eenvoudig voorkomt. Dan laat je nooit meer aanvragen, omzet en klanten komen.

Dit zijn de grootste WordPress-fouten.

1. Je gebruikt categorieën en tags verkeerd

In WordPress kun pagina’s logisch ontsluiten met categorieën en tags. Categorieën werken hiërarchisch en tags categorie-overstijgend. Een voorbeeld maakt dit duidelijk. 

Verkoop je online schoenen, dan zijn dit logische categorieën:

Wil je bezoekers alleen rode schoenen laten zien, dan kun je de tag ‘rood’ aanmaken. Voeg je deze nu toe aan alle rode varianten en klikt iemand op de tag? Dan ziet hij of zij alle rood getagde schoenen. 

In de praktijk gebruiken veel mensen categorieën en tags door elkaar. Zo ontstaan er categorieën met soms maar 1 of 2 artikelen. Of tientallen overzichtspagina’s voor tags die nauwelijks gebruikt worden. Dat is niet handig voor bezoekers en zoekmachines (SEO). 

Oplossing. Maak het bezoekers en zoekmachines makkelijk en structureer je site. Bedenk duidelijke categorieën en beslis of tags echt nodig zijn. Zo niet, laat ze dan achterwege. 

Staat er al veel content op je site, kijk dan eens kritisch naar je categorieën. Misschien kun je grote categorieën splitsen en kleine samenvoegen? Daar doe je bezoekers en zoekmachines een plezier mee. Ze vinden je content sneller. 

Opmerking. Verwijder je een categorie en zit de categorienaam in de URL? Stel dan redirects in. Dan voorkom je 404’s en komen bezoekers en zoekmachines op de juiste pagina terecht. 

2. Je optimaliseert niet voor SEO

WordPress is in de basis een zoekmachine vriendelijk CMS. Maar je kunt extra dingen aanpassen om het nog SEO-vriendelijker te maken. 

Kijk als eerste naar de permalinks. Pas je niets aan dan genereert WordPress URL’s als dit:

https://dawproducer.com/?p=123

Hier wil je zoekmachine vriendelijke URL’s van maken, met zoektermen erin. Dan snappen Google en consorten beter waar een pagina over gaat. 

Dit is een voorbeeld van een zoekmachinevriendelijke URL:

https://dawproducer.com/nl/daw/beste-daw-software/

Het is een Nederlandstalige pagina op een Engelstalige site. Het artikel gaat over de beste DAW-software en hij valt onder de categorie DAW. Uit de domeinnaam haalt Google ook informatie, het is een site voor muziekproducers. 

Permalinks stel je in WordPress in onder Instellingen. Bij ManagedWPHosting staan deze al automatisch goed.

Je gebruikt geen XML Sitemap en meta-data

Bij voorkeur maak je ook gebruik van een XML-sitemap en meta-data. 

Een XML-sitemap is een lijst van alle URL’s op je site. Zodra je een nieuwe pagina aanmaakt verschijnt hij automatisch in de sitemap. 

Geef je de sitemap op in Google Search Console, dan ziet de zoekmachine meteen wanneer je iets verandert aan je site. En indexeert hij de nieuwe pagina sneller. 

Meta-data slaat op de titel en omschrijving die je ziet bij de zoekresultaten. Die wil je optimaliseren voor bezoekers en zoekmachines. 

Met Yoast SEO voeg je eenvoudig en snel meta-data toe aan pagina’s. Ook maakt de plug-in een XML Sitemap en kun je aangeven wat je wel en niet wilt laten indexeren. Onmisbaar dus. 

XML Sitemap in Yoast SEO.
Yoast SEO maakt automatisch een XML Sitemap aan.

3. Je negeert updates 

Log je weinig in op je WordPress website, dan is dat niet verstandig. Er verschijnen namelijk regelmatig updates voor het CMS, plugins en themes. 

Dankzij updates werkt je site altijd optimaal en ze dichten beveiligingslekken. Daardoor krijgen hackers minder kans. Het is dus belangrijk om je site regelmatig bij te werken. Doe dat of laat het doen door je hostingprovider. Want een gehackte site is heel vervelend. 

Gelukkig regelt ManagedWPHosting al veel van je updates, zonder dat je naar hoeft om te kijken.

4. Je gebruikt een verkeerd thema

Met themes kun je het uiterlijk van een WordPress-site compleet veranderen. Online vind je duizenden themes en het is belangrijk dat je de juiste kiest.

Een goede website hoeft niet per se mooi te zijn. Het belangrijkste is dat hij prettig werkt en aansluit bij de mensen die je wilt bereiken. Op vaste computers en mobiele apparaten. 

Of een theme mobielvriendelijk is controleer je eenvoudig in Google Chrome:

  1. Bekijk de demo-site en druk op F12.
  2. Selecteer de Device Toolbar (Ctrl + Shift + M).
  3. Selecteer het mobiele apparaat, in dit voorbeeld Galaxy S5. 
blank

Controleer ook wanneer het thema voor het laatst is bijgewerkt. Is dat jaren geleden, dan is dat meestal niet ideaal. 

Er zijn zowel betaalde als gratis themes. Betaalde themes bieden vaak meer mogelijkheden en worden in de regel voortdurend doorontwikkeld. 

Gratis thema’s kunnen ook prima werken, maar controleer wel of ze worden bijgewerkt. Bekijk daarom het gratis supportforum om te zien of er regelmatig fouten optreden. 

Steek tijd in je zoektocht en kies een sjabloon waar je de komende jaren mee vooruit kunt. Die investering verdien je zo terug. 

5. Je bouwt geen mailinglijst op

Zo’n 80% van alle bezoekers komt slechts 1 keer op je website. Klikken ze weg, dan zie je ze nooit meer terug. 

Bied je iets waardevols aan op je site, zoals een whitepaper, checklist of video? Dan kun je als tegenprestatie een mailadres vragen. Zo bouw je een lijst op van mensen die geïnteresseerd zijn in wat je doet en houd je via nieuwsbrieven contact met ze.

The money is in the list zeggen ze in Amerika. En zo is het. Laat bezoekers daarom niet zomaar je site verlaten en probeer ze op je mailinglijst te krijgen. Daar heb je nog jaren plezier van. 

6. Je gebruikt geen contactformulier

Internetters houden van gemak en zijn ongeduldig. Toon je op je site een mailadres, dan moeten ze zelf hun mailprogramma openen. Vaak hebben ze daar geen zin in. Gebruik daarom altijd een contactformulier. 

Voor WordPress zijn er uitstekende gratis plugins waarmee je eenvoudig formulieren maakt. Zet ze op je site en maak het bezoekers zo makkelijk mogelijk. Dan nemen ze eerder contact op. 

Let ook op bij het instellen van het afzender email adres. Vul daar altijd een adres in van je website. Als je kiest voor het adres dat in het contactformulier zelf wordt ingevuld loop je een hele grote kans dat je mails niet aankomen.

blank
Met een formulier nemen bezoekers sneller contact op.

7. Je maakt geen back-ups

Een website kan altijd crashen of gehackt worden. Je kunt een plugin installeren die de boel om zeep helpt of zelf iets per ongeluk verwijderen. Heb je geen recente back-up, dan heb je een probleem. 

Back-ups kun je zelf maken, maar prettiger is het als je hosting provider dit voor je doet. En dan het liefste dagelijks. Gaat er iets mis – bijvoorbeeld tijdens het updaten – en lukt het niet om het zelf te herstellen? Dan zetten verhelpen ze de fout of zetten ze in het uiterste geval de reservekopie voor je terug. Wel zo geruststellend. 

Zekerheid kun je nooit genoeg hebben. Daarom bewaart ManagedWPHosting backups tot 6 maanden terug. Zo weet je zeker dat je website altijd veilig is. 

8. Je gebruikt geen Google Analytics *kuch* Matomo

Met een programma als Google Analytics kun je zien wat bezoekers op je WordPress-website doen. Zo optimaliseer je je site gericht en maak je hem gebruiksvriendelijker.

Google Analytics installeren is niet moeilijk. Het kan met een plug-in, de Google Tag Manager of door het toevoegen van een stukje code aan je site. Weet je niet hoe je dit moet doen, vraag het dan aan je webbouwer. 

Is Google Analytics correct toegevoegd, dan is het verleidelijk om meteen naar de cijfers te kijken. Wacht daar echter nog even mee en bepaal eerst wat succesfactoren zijn. 

Wat wil je dat bezoekers écht op je site doen? Welke pagina’s moeten ze bekijken? En welke uitgevoerde acties dragen bij aan je bedrijfsresultaat? Vertaal dit naar doelen en voeg ze toe aan Analytics. Dan kun je daarna beoordelen wat wel en niet werkt. En stuur je op resultaat. 

Opmerking. Sluit je IP-adres uit in Google Analytics. Anders tel je je eigen bezoeken aan de site mee en dit geeft een vertekend beeld. 

Vergeet ook niet het IP-adres van bezoekers te anonimiseren. Dit moet vanwege de AVG. Je regelt het door een stukje code toe te voegen aan het Google Analytics script. 
Bekijk hoe je het IP-adres in Google Analytics anonimiseert

Als je echt slim bent dan kies je meteen voor Matomo. Zeker weten goed met privacy!

9. Je site is slecht beveiligd 

Wil je hackers weren van je website? Dan moet je daar wat moeite voor doen. Bijvoorbeeld door het instellen van 2-staps verificatie. 

WordPress is het populairste CMS ter wereld. Dat maakt het extra interessant voor hackers. Vinden ze een gaatje in de software, dan kunnen ze meteen duizenden sites wereldwijd platleggen. Wapen je daar tegen. 

Een betrouwbare hostingprovider beveiligt je site optimaal. Bijvoorbeeld door het instellen van 2-staps verificatie. Na het inloggen krijg je een toegangscode via je mail of telefoon. Pas als je de code invult kun je aanpassingen maken. Zo ontmoedig je hackers flink. ManagedWPHosting regelt deze verificatie al standaard voor je, zonder kosten.

Beveiliging is ook essentieel als je met persoonsgegevens werkt. Het is zelfs wettelijk verplicht en je moet er niet aan denken dat vertrouwelijke data wordt gestolen. Daar gaat je reputatie… 
Daarom is het ook belangrijk dat je een juist certificaat op je hebt dat goed geinstalleerd is en dus goed scoort.

Voor WordPress zijn er talloze beveiliging plug-ins. Installeer niet meteen alles, maar leg je wensen eerst voor aan je webbouwer en webhoster. Betrouwbare experts denken met je mee en dragen oplossingen aan. Zo weet je zeker dat je site echt veilig is. 

Goed om te weten. Veiligheid vinden we essentieel bij ManagedWPHosting. Lees hier hoe we jouw website beveiligen tegen hackers en cybercriminelen.

10. Je kiest voor WordPress.com in plaats van WordPress.org. 

WordPress bestaat in 2 varianten: .com en .org. De eerste is een gratis online variant, tenzij je meer wilt. Dan moet je namelijk direct betalen. 

Op WordPress.com maak je eenvoudig een website aan. Kies een naam en thema en je website staat in no-time online. De hosting is inbegrepen en je kunt direct beginnen met het vullen van de site. Dit klinkt ideaal, maar is het in de praktijk niet. 

Wil je bij de hosted-variant van WordPress wat meer, dan kost dat meteen geld. Bijvoorbeeld voor een domeinnaam, extra opslagruimte, de mogelijkheid om Yoast SEO en Google Analytics toe te voegen en nog veel meer. Zo wordt het alsnog duur. 

Op WordPress.org download je de WordPress-variant die je zelf moet hosten. Je moet dus zelf een domeinnaam aanvragen, hosting regelen en de software installeren. Heb je dit eenmaal gedaan, dan heb je echter alle vrijheid en zijn er geen beperkingen. Zet WordPress volledig naar je hand en installeer de plug-ins die je wilt.

Tip. ManagedWPHosting installeert en configureert WordPress volledig voor je. Ook als je een bestaande WP-site wilt verhuizen. Wij regelen alles voor je. 

WordPress-fout 11. Je verkleint plaatjes niet

Mensen houden van snel ladende websites. En zoekmachines trouwens ook. Snijd plaatjes daarom op maat en comprimeer ze. Dan laden ze sneller en kom je hoger in Google. 

Een afbeelding van 6MB op de homepage komt nog steeds voor. Mensen downloaden bijvoorbeeld een stockfoto, uploaden hem naar de site en tonen hem daar op 10%. Voor bezoekers ziet dat er prima uit, maar de pagina laadt vreselijk traag. Dat is zeker op mobiele apparaten een probleem. 

Een snelle laadsnelheid is essentieel voor mensen en zoekmachines. Moeten bezoekers langer dan 5 seconden wachten? Dan klikken ze op vorige en kijken ze bij een concurrent. 

Google telt de laadsnelheid op mobiele apparaten ook steeds zwaarder mee in zijn algoritme. Snelle pagina’s verschijnen eerder in de top 10. 

Bij het sneller maken van een website komt veel kijken en dit is vooral werk voor techneuten. Iets wat je wel zelf kunt doen is plaatjes op maat snijden en comprimeren. Bijvoorbeeld met Photoshop, GIMP (gratis) of Paint.net (gratis). 

Afbeeldingen comprimeren doe je eenvoudig op Tinypng.com. Sleep je afbeeldingen in het kader en de tool verkleint de bestandsgrootte. Upload vervolgens de gecomprimeerde plaatjes naar je site. Dan laden ze een stuk sneller. 

Verklein de bestandsgrootte van afbeeldingen met TinyPNG.
Verklein de bestandsgrootte van afbeeldingen met TinyPNG.

12. Je gebruikt te veel plug-ins

Voor WordPress zijn er gigantisch veel plugins die je kunt installeren en de een is nog leuker dan de ander. Maar heb je ze echt nodig? 

Iedere plugin die je installeert maakt je site wat trager. Daarnaast vergroot het de kans op beveiligingslekken en je blijft bezig met updaten. Kijk daarom kritisch naar de plug-ins die je installeert en vraag je af of je ze echt nodig hebt. 

WordPress zonder plugins is supersnel en redelijk SEO-vriendelijk. Neem dit als basis en bepaal welke functionaliteit verder onmisbaar is. Voeg alleen die toe en houd je site zo snel en doelgericht. Dan werkt WordPress op zijn best.

Verder lezen over snelheid op The Quest for speed.

13. Je gebruikt een zware Page Builder 

Met een page builder plugin kun je snel en eenvoudig fraaie pagina’s maken in WordPress. Niet alle plug-ins zijn echter even geoptimaliseerd. 

De meeste page builders werken via het drag en drop principe. Je sleept elementen naar de juiste plek op de pagina, en past ze eventueel nog wat aan. 

Een groot nadeel van page builders is dat alle elementen ingebouwd zijn ook daadwerkelijk ingeladen worden, ook al gebruik je ze niet. Dit maakt de plug-ins vaak onnodig zwaar en laden pagina’s traag. 

Elementor is een populaire page builder. Uit onze metingen blijkt dat deze plugin zeer veel geheugen gebruikt en je hem nauwelijks kunt versnellen.

Wil een page builder gebruiken op je website? Neem snelheid dan mee in je afweging. Want met een trage site doe je bezoekers en zoekmachines geen plezier. Kies voor Gutenberg, de standaard pagebuilder van de makers van WordPress. Dan heb je geen licentiekosten die je moet betalen en het werkt met alle thema's.

Tip. Lees meer over de nadelen van Page Builders zoals Elementor.  

14. Je gebruikt geen child theme

Heb je een thema gekozen voor WordPress, dan kun je wijzingen in het origineel aanbrengen. Daar kleeft alleen een groot nadeel aan…

Update je het thema naar een nieuwe versie? Dan worden alle aanpassingen automatisch overschreven!

Dat wil je natuurlijk voorkomen. Maak daarom altijd een child theme aan. Dit is een extra ‘laag’, die alle kleuren en instellingen van het hoofdthema erft. Zo laat je de basis ongemoeid en maak je eventuele aanpassingen in het child theme. 

Met een child theme kun je veilig je hoofd theme updaten. En blijven persoonlijke wijzigingen intact bij updates.

Tip. Lees hier hoe je makkelijkj een child thema maakt.

Eerlijk zeggen: welke WordPress-fouten maak jij? 

WordPress is al lang geen eenvoudige blogtool meer. De software kan steeds meer en daardoor liggen vergissingen op de loer. 

In dit artikel las je de 14 meest gemaakte WordPress-fouten. Maak jij ze ook of zijn er andere WordPress-valkuilen waar je intrapt? Laat het weten en reageer.

Geef je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *



Als je dit artikel leuk vond, dan moet je deze speciaal geselecteerde artikelen ook lezen!


Ervaringen van anderen