SEO ontwikkelingen overzicht voor 2020

Inhoudsopgave van: SEO ontwikkelingen overzicht voor 2020

Categorie: Algemeen | Tags: fouten, seo, trends, voice search, voorkomen, winst

De benaming die voor zoekmachine marketing gebruikt wordt is SEO (Search Engine Optimization). Eigenlijk betreft het hier een verzamelnaam voor alles wat je kunt doen om ervoor te zorgen dat je zo hoog mogelijk in de bekende zoekmachines komt. Voorheen waren dit er meerdere, maar zoals bekend gaat het tegenwoordig vooral om Google (bron).

Er zijn talloze factoren die bepalen waarom pagina's al dan niet hoog genoteerd staan. Omdat er op dit gebied constant veel veranderd, is het belangrijk op de hoogte te blijven. iets wat een paar maanden geleden een trend was kan inmiddels al niet meer werken. Voor veel ondernemingen is het essentieel om hoog in de zoekresultaten te verschijnen. Daarom doen deze er goed aan om tijd en aandacht te besteden aan SEO.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Ontvang ook onze laatste handige tips en WordPress nieuwtjes.

  • Maximaal 1x per week
  • Makkelijk uitschrijven

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Een ogenblikje

Bedankt voor je inschrijving!

 

SEO draait erom websites dusdanig in te richten dat ze goed herkend worden door het algoritme van de zoekmachines. Op deze manier worden ze beter vindbaar, wat logischerwijs betekent dat meer mensen een pagina en dus bedrijf of product kunnen vinden. We gaan hier precies vertellen wat je kunt doen om hoger in de zoekmachines te komen. Maar ook kijken we wat je vooral niet moet doen vandaag de dag en kun je aan de hand van de nodige tips kijken wat je kunt doen om op dit gebied beter te presteren.

Snelle SEO winst behalen

Als we er even vanuit gaan dat iemand nog helemaal niets van SEO afweet, zijn er toch al een aantal dingen die gebruikt kunnen worden. Hiermee wordt vaak al snelle winst geboekt. Zo is het een goed begin voor iedereen die nog helemaal niets met zoekmachine optimalisatie doet. Deze quick wins zijn dus altijd mooi meegenomen:

Intussen bestaat er bij experts geen twijfel over het belang van externe links. Des te meer links naar jouw website er op relevante en kwalitatieve websites staan, des te groter de kans wordt dat je goed te vinden bent. Een van de mogelijkheden om snel aan relevante verwijzingen te komen is bijv. na te gaan bij leveranciers of zij een zogenaamde verkooppunten pagina hebben. Indien jij hun product of dienst verkoopt dan is het vaak mogelijk hier vermeld te geraken. Het enige dat je hoeft te doen is een e-mail zenden en vragen. Nee heb je, ja kun je krijgen. Dit geldt ook voor andere (zakelijke) relaties.

Er wordt weleens gezegd content is king. Dit betekent kort gezegd dat de inhoud van je site enorm belangrijk is. Je kunt alles nog zo goed instellen, maar als de inhoud niet waardevol is, heb je daar niets aan.

Niet alleen moet je content goed zijn en informatief, het moet ook up-to-date zijn. Er zijn zoveel dingen die continu veranderen, dat dit niet altijd makkelijk is. Maar je kunt er op een goede site niet omheen dat alles zo actueel als mogelijk moet zijn.

Zorg ervoor dat alle pagina's op je website zijn geïndexeerd door de zoekmachines. Wanneer dit namelijk niet het geval is, zullen er geen organische bezoeken plaatsvinden. Via Google Search Console, een applicatie van Google die kosteloos te installeren is kun je binnen luttele minuten een nieuwe pagina laten opnemen in de index.



Google Search Console | Zelfgemaakte screenshot | 25-04-2020

Google Search Console | Zelfgemaakt screenshot door Romano Groenewoud | 25-04-2020

Het is heel simpel: je voert de nieuwe pagina in, in de rook omcirkelde balk en vraagt vervolgens indexatie aan. Als het goed is moet jouw nieuwe pagina dan vrijwel direct opgenomen worden in Google haar index.

Veelgemaakte SEO fouten om te voorkomen

Hoe handig het ook is om te weten wat je allemaal moet doen om een site te kunnen optimaliseren, weten wat je niet moet doen is minstens net zo belangrijk. Want er zijn veel dingen die juist averechts werken. Dan kun je alle tips en tricks nog zo goed gebruiken, maar helpt het vaak alsnog niet om hogerop te komen in de zoekmachines.

Allereerst wordt SEO vaak flink onderschat door allerlei mensen en partijen. Dit geldt wat betreft de kracht ervan, maar ook voor hoeveel tijd erin gaat zitten om het goed te laten werken. Het gaat veel verder dan een paar zoekwoorden en termen aangeven. Bovendien kunnen ondernemers enorm veel geld en potentiële klanten mislopen wanneer deze niet goed te vinden zijn. Kortom, om resultaten te behalen met SEO, moet je er de nodige tijd en energie in stoppen als ondernemer.

De volgende veelgemaakte fout is het te snel opgeven. Wanneer het niet gelijk lukt om succesvol te zijn in zoekmachine optimalisatie hebben veel mensen de neiging snel op te geven. Maar dit is nu eenmaal een proces waar tijd in gaat zitten. Daarbij staat er geen vaste periode voor wanneer het wel lukt om succesvol te zijn in de zoekmachines. Wanneer dit echter wel gebeurd, geeft het niet alleen voldoening, maar is het ook nog eens ontzettend leuk.

De laatste fout die vaak voorbij komt is dat er niet goed geanalyseerd wordt. Wanneer je niet exact weet hoeveel bezoekers je hebt en hoe deze op je site terecht komen, heeft het weinig zin om je met optimalisering bezig te houden. Daarom moet je ervoor zorgen dat je wegwijs bent met tools als Google Analytics. Dit kan soms wat ingewikkeld zijn in het begin, al is dat helemaal niet erg. Maar de statistieken van je website vertellen je uiteindelijk precies wat je kunt doen om deze verder te optimaliseren.

De ontwikkelingen op SEO gebied volgen elkaar razendsnel op. Daarom kun je zeker niet rustig achterover leunen vanaf het moment dat je webpagina hoog aan het scoren is in de zoekmachines. Dingen veranderen constant, dus is het noodzaak om hiervan zoveel mogelijk op de hoogte te blijven. We geven je hier alvast een paar van de huidige trends die momenteel hot zijn wat betreft zoekmachine optimalisatie:

Tot nu toe gaat het nog wat langzamer dan de meeste specialisten dachten met voice search. Deze markt is aan het groeien, waardoor er langzaam maar zeker steeds meer zoekopdrachten op de deze manier gedaan worden. Dit vergt in veel gevallen een wat alternatieve aanpak om goed gevonden te kunnen worden. Als bedrijf is het dus handig om er op tijd bij te zijn en te onderzoeken hoe je ervoor kunt zorgen dat je ook via voice search goed vindbaar wordt of blijft.

Het is al een tijd lang zo dat het merendeel van zoekopdrachten op mobiele apparaten gedaan wordt. Daarom gebruiken de zoekmachines tegenwoordig de mobiele versie van websites om te bepalen hoe hoog deze in de resultaten komen. Een optimale mobiele versie van de website is dus van uitermate groot belang.

Al meer dan tien jaar staat Google op eenzame hoogte. Het is met een ongekende meerderheid de marktleider qua zoekmachines. Ook in Nederland hebben ze een aandeel van meer dan 95% in deze markt. Vandaar dat Google dus als een leidraad geldt voor iedereen die zich met SEO bezig houdt.

Geef je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *



Als je dit artikel leuk vond, dan moet je deze speciaal geselecteerde artikelen ook lezen!


Ervaringen van anderen