Cookies slaan logins op en regelen privacy-instellingen. Google werkt met FLoC aan een opvolger, maar is dat wel zo'n goed idee? Critici en techneuten maken zich zorgen. 

Websites mogen niet zomaar persoonlijke gegevens opslaan en advertenties laten zien. Daarvoor moeten gebruikers eerst toestemming geven. Dit gebeurt nu met cookies. 

Een cookie is een klein tekstbestandje dat internetinstellingen of een referentie daarheen opslaat. Accepteer je deze cookies, dan kunnen bedrijven jouw surfgedrag opslaan. En er bijvoorbeeld reclamecampagnes op afstemmen.

Cookies zijn onmisbaar voor adverteerders en Google heeft zijn eigen visie op privacy. Daarom werkt de techgigant aan een opvolger van cookies: FLoC. Privacy-deskundigen waarschuwen voor de gevaren.

Wat is Google FLoC precies?

Cookies werken op individuele basis. Accepteer je als gebruiker cookies, dan schrijft een website een bestandje weg naar je computer, tablet of desktop. Cookies kun je later ook weer verwijderen.

De Google FLoC techniek helpt adverteerders potentiële klanten gericht te benaderen zonder cookies. 

Een browser met de FLoC-techniek verzamelt gegevens over de surfgewoonten van een gebruiker. Vervolgens wijst de browser die informatie toe aan een ‘cohort’ (groep). Dit is bijvoorbeeld een groep van gebruikers met dezelfde surfgewoonten of interesses.   

Cohorts (groepen) krijgen een unieke ID. De browser deelt dit vervolgens met websites en bedrijven, die nu gericht kunnen adverteren. Omdat elke groep uit duizenden gebruikers bestaat is de privacy volgens Google niet in het gedrag. 

Waarom vinden critici Google Floc een slecht idee?

Privacy-deskundigen maken zich grote zorgen om Google FLoC. Daar hebben ze verschillende redenen voor. 

1. Google FLoC vergroot het risico op fingerprinting

Computers verschillen van elkaar en hebben unieke kenmerken. Zoals het besturingssysteem, geïnstalleerde software, aangesloten hardware etc. Dit levert unieke vingerafdrukken op, waar hackers en adverteerders misbruik van kunnen maken. 

Hoe afwijkender je computer eruit ziet, hoe makkelijker het is om er een 'fingerprint' van te maken. En omdat de cohorts bij FLoC bestaan uit slechts duizenden gebruikers is het nog makkelijker individuele gebruikers te achterhalen, vrezen experts. 

2. Google FLoC maakt combineren data makkelijker 

Hoewel het niet mag, kunnen commerciële partijen nu al vaak individuen identificeren. Bijvoorbeeld met speciale software, of omdat ze inloggen met hun unieke Google-account. 

Om FLoC nuttig te laten zijn voor adverteerders onthult het cohort van een gebruiker aanvullende informatie. Gecombineerd met bestaande informatie kan privacygevoelige data zo openbaar worden. 

Trackers kunnen via reverse engineering bijvoorbeeld achterhalen welke sites je bezocht en wat je voorkeuren zijn. En weten zo steeds beter wie je bent of waar je van houdt: man, vrouw, homo, hetero, fietsen, feesten, gezondheid enz.

Op de site van je huisarts vind je het vast niet erg om wat medische gegevens in te vullen. Maar FLoC deelt persoonlijke gegevens in principe met iedereen, stellen de tegenstanders. 

3. Google FLoC wakkert discriminatie aan

Een derde kritiekpunt heeft maken met discriminatie. FLoC probeert te voorkomen dat trackers stukjes informatie aan specifieke personen koppelt. Maar in de huidige opzet kunnen trackers dat via een omweg alsnog. 

Nu al stemmen adverteerders op grote schaal uitingen af op etniciteit, godsdienst, leeftijd, politieke voorkeuren en inkomen. Google FLoC maakt targeting extra makkelijk en dat vergroot het risico op discriminerende en misleidende uitingen. Daarom moet dit soort technieken juist ontmoedigd worden, vinden critici. 

4. Google zet adverteerders op eerste plaats

FLoC is nog niet officieel gelanceerd, maar Google zet de ontwikkeling volop door. Daarbij staan niet de gebruikers maar adverteerders op de eerste plaats. Dit gaat ten koste van je privacy en daarom houden we de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. 

Tip. Google test momenteel FLoC wereldwijd. Gebruik je Google Chrome als browser? Ontdek dan op amifloced.org of jij in de testgroep zit. 

Breaking news (juli 2021): Google stopt de test met zijn Cookie-opvolger FLoC. De techgigant is geschrokken van alle commotie en maakt pas op de plaats. FLoC is nog niet helemaal afgeschoten.

FLoC moe(s)t Google's opvolger van Cookies worden. Een browser met FLoC-technologie maakt groepen van internetters met dezelfde interesses. Die kunnen adverteerders dan gericht benaderen. Tegenstanders maken zich echter grote zorgen om de privacy.

Google testte ongevraagd FLoC in zijn browser Chrome. De test is nu uitgeschakeld, maakte een medewerker van Google bekend. Het bedrijf wil de techniek eerst verbeteren voor ze verder test, aldus de zegsman.

Verschillende browser-makers en partijen als WordPress en Drupal hebben aangegeven FLoC niet te ondersteunen. Toch hoopt Google de techniek nog steeds in te voeren, naar planning vanaf eind 2023.

ManagedWPHosting neemt jouw privacy heel serieus 

Alle sites bij ons hebben sinds juni 2021 de FLoC opt-out automatisch aan staan, ze tellen daarom niet mee voor FLoC. In plaats van zelf een plugin te moeten installeren is dit dus automatisch voor je geregeld.

Wellicht wist je het al: de Nederlandse webhostingmarkt wordt redelijk gedomineerd door 1 grote speler: Total Webhosting Solutions. Bij ManagedWPHosting blijven we liever onafhankelijk. Dat heeft verschillende voordelen voor jou, waaronder: 

  • We gebruiken onze eigen servers
  • Jouw data staat gewoon in Nederland 
  • Je privacy en WordPress veiligheid staan hoog in het vaandel

Een snelle check op de sites van Yourhosting, Strato, Neostrada, Savvi, Transip en Versio toont (noot: dd 29 juni 2021, niet allen zijn onderdeel van TWS) dat ze de opt-out op hun eigen sites niet gebruiken.
Bij ManagedWPHosting willen we de beste WordPress-hoster zijn, en dat lukt niet als anderen over je beslissen. Is je privacy je lief en ben jij net zo eigenwijs? Bekijk dan onze pakketten.


Geef je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Geef je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Ervaringen van anderen

Lees ook

  • 504 Gateway Timeout en Yoast

    Plugin

    Momenteel krijgen we meldingen dat klanten op verschillende momenten een 504 timeout melding op hun scherm krijgen. Zowel sitebezoekers als ingelogd sitebeheer krijgen de melding. De oplossing is als volgt: Installeer de Yoast Test Helper plugin: https://wordpress.org/plugins/yoast-test-helper/ Zet m aan en ga naar Tools > Yoast Test, in het Nederlands heet dit Extra > Yoast […]

  • WooCommerce migratie: Producten, Bestellingen en Klanten

    Plugin

    Soms is het nodig een WooCommerce webwinkel te exporteren en importeren. WooCommerce werkt met de ingebakken WordPress tabellen voor opslag van data. Super!

  • Dynamische AJAX CSS en JavaScript, een performance killer

    The quest for speed

    Er zijn veel plugins en zelfs thema's die via een verzoek naar wp-admin/ajax.php een stuk CSS of JavaScript inladen. Het jammere is .. is dat bij ieder verzoek (ook al gebruik je page caching) WordPress Core, alle mu-plugins, het thema en de plugins ingeladen worden om enkel die enkele regels code door te sturen. Dat […]