Wat is Google FLoC en wat betekent het voor je privacy?

Inhoudsopgave van: Wat is Google FLoC en wat betekent het voor je privacy?

Categorie: Veiligheid | Tags: FLoC, google, privacy, security

Cookies slaan logins op en regelen privacy-instellingen. Google werkt met FLoC aan een opvolger, maar is dat wel zo'n goed idee? Critici en techneuten maken zich zorgen. 

Websites mogen niet zomaar persoonlijke gegevens opslaan en advertenties laten zien. Daarvoor moeten gebruikers eerst toestemming geven. Dit gebeurt nu met cookies. 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Ontvang ook onze laatste handige tips en WordPress nieuwtjes.

  • Maximaal 1x per week
  • Makkelijk uitschrijven

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Een ogenblikje

Bedankt voor je inschrijving!

 

Een cookie is een klein tekstbestandje dat internetinstellingen of een referentie daarheen opslaat. Accepteer je deze cookies, dan kunnen bedrijven jouw surfgedrag opslaan. En er bijvoorbeeld reclamecampagnes op afstemmen.

Cookies zijn onmisbaar voor adverteerders en Google heeft zijn eigen visie op privacy. Daarom werkt de techgigant aan een opvolger van cookies: FLoC. Privacy-deskundigen waarschuwen voor de gevaren.

Wat is Google FLoC precies?

Cookies werken op individuele basis. Accepteer je als gebruiker cookies, dan schrijft een website een bestandje weg naar je computer, tablet of desktop. Cookies kun je later ook weer verwijderen.

De Google FLoC techniek helpt adverteerders potentiële klanten gericht te benaderen zonder cookies. 

Een browser met de FLoC-techniek verzamelt gegevens over de surfgewoonten van een gebruiker. Vervolgens wijst de browser die informatie toe aan een ‘cohort’ (groep). Dit is bijvoorbeeld een groep van gebruikers met dezelfde surfgewoonten of interesses.   

Cohorts (groepen) krijgen een unieke ID. De browser deelt dit vervolgens met websites en bedrijven, die nu gericht kunnen adverteren. Omdat elke groep uit duizenden gebruikers bestaat is de privacy volgens Google niet in het gedrag. 

Waarom vinden critici Google Floc een slecht idee?

Privacy-deskundigen maken zich grote zorgen om Google FLoC. Daar hebben ze verschillende redenen voor. 

1. Google FLoC vergroot het risico op fingerprinting

Computers verschillen van elkaar en hebben unieke kenmerken. Zoals het besturingssysteem, geïnstalleerde software, aangesloten hardware etc. Dit levert unieke vingerafdrukken op, waar hackers en adverteerders misbruik van kunnen maken. 

Hoe afwijkender je computer eruit ziet, hoe makkelijker het is om er een 'fingerprint' van te maken. En omdat de cohorts bij FLoC bestaan uit slechts duizenden gebruikers is het nog makkelijker individuele gebruikers te achterhalen, vrezen experts. 

2. Google FLoC maakt combineren data makkelijker 

Hoewel het niet mag, kunnen commerciële partijen nu al vaak individuen identificeren. Bijvoorbeeld met speciale software, of omdat ze inloggen met hun unieke Google-account. 

Om FLoC nuttig te laten zijn voor adverteerders onthult het cohort van een gebruiker aanvullende informatie. Gecombineerd met bestaande informatie kan privacygevoelige data zo openbaar worden. 

Trackers kunnen via reverse engineering bijvoorbeeld achterhalen welke sites je bezocht en wat je voorkeuren zijn. En weten zo steeds beter wie je bent of waar je van houdt: man, vrouw, homo, hetero, fietsen, feesten, gezondheid enz.

Op de site van je huisarts vind je het vast niet erg om wat medische gegevens in te vullen. Maar FLoC deelt persoonlijke gegevens in principe met iedereen, stellen de tegenstanders. 

3. Google FLoC wakkert discriminatie aan

Een derde kritiekpunt heeft maken met discriminatie. FLoC probeert te voorkomen dat trackers stukjes informatie aan specifieke personen koppelt. Maar in de huidige opzet kunnen trackers dat via een omweg alsnog. 

Nu al stemmen adverteerders op grote schaal uitingen af op etniciteit, godsdienst, leeftijd, politieke voorkeuren en inkomen. Google FLoC maakt targeting extra makkelijk en dat vergroot het risico op discriminerende en misleidende uitingen. Daarom moet dit soort technieken juist ontmoedigd worden, vinden critici. 

4. Google zet adverteerders op eerste plaats

FLoC is nog niet officieel gelanceerd, maar Google zet de ontwikkeling volop door. Daarbij staan niet de gebruikers maar adverteerders op de eerste plaats. Dit gaat ten koste van je privacy en daarom houden we de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. 

Tip. Google test momenteel FLoC wereldwijd. Gebruik je Google Chrome als browser? Ontdek dan op amifloced.org of jij in de testgroep zit. 

Google zet FLoC ondanks kritiek door

Na een tijdelijke stop zet Google de invoering van Cookie-opvolger FLoC gewoon door. De techgigant wil Chrome-gebruikers vanaf het derde kwartaal van 2023 overzetten naar FLoC, blijkt uit openbare stukken.

FLoC moet Google's opvolger van Cookies worden. Een browser met FLoC-technologie maakt groepen van internetters met dezelfde interesses. Die kunnen adverteerders dan gericht benaderen. Tegenstanders maken zich echter grote zorgen om de privacy.

Google testte al ongevraagd FLoC in zijn browser Google Chrome. Die test werd na wereldwijde kritiek gestopt, maar wordt nu beperkt hervat. Het bedrijf streeft er nog steeds naar Google Chrome-gebruikers vanaf eind 2023 over te zetten naar FLoC.

Verschillende browser-makers en partijen als WordPress en Drupal hebben aangegeven FLoC niet te ondersteunen. En de Britse mededingingsautoriteit startte al een onderzoek naar het initiatief. Toch hoopt Google de techniek nog steeds in te voeren, want de financiële belangen zijn te groot.

ManagedWPHosting neemt jouw privacy heel serieus 

Alle sites bij ons hebben sinds juni 2021 de FLoC opt-out automatisch aan staan, ze tellen daarom niet mee voor FLoC. In plaats van zelf een plugin te moeten installeren is dit dus automatisch voor je geregeld.

Wellicht wist je het al: de Nederlandse webhostingmarkt wordt redelijk gedomineerd door 1 grote speler: Total Webhosting Solutions. Bij ManagedWPHosting blijven we liever onafhankelijk. Dat heeft verschillende voordelen voor jou, waaronder: 

Een snelle check op de sites van Yourhosting, Strato, Neostrada, Savvi, Transip en Versio toont (noot: dd 29 juni 2021, niet allen zijn onderdeel van TWS) dat ze de opt-out op hun eigen sites niet gebruiken.
Bij ManagedWPHosting willen we de beste WordPress-hoster zijn, en dat lukt niet als anderen over je beslissen. Is je privacy je lief en ben jij net zo eigenwijs? Bekijk dan onze pakketten.

Geef je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *



Als je dit artikel leuk vond, dan moet je deze speciaal geselecteerde artikelen ook lezen!


Ervaringen van anderen