Waarom haal ik maar niet de gewenste resultaten uit mijn SEO strategie?

Inhoudsopgave van: Waarom haal ik maar niet de gewenste resultaten uit mijn SEO strategie?

Categorie: Algemeen | Tags: affiliate, content, duplicate content, google, ranking, seo, strategie

Steeds meer bedrijven en ondernemers houden zich bezig met SEO. Soms kan de moed je wel in de schoenen zakken, wanneer je denkt alles gecontroleerd te hebben en het nog niet werkt. Je maakt gebruik van tussenkopjes en unieke paginatitels, er is niks mis met de autoriteit van je website, je hebt geen problemen met interne- en externe links en alle meta omschrijvingen zijn in orde. Toch kan het zijn dat ondanks al deze zaken het nog niet lukt om te komen waar je wil zijn. In dit artikel nemen we je graag mee naar de mogelijke oorzaken hiervoor.

Duplicate content hoeft geen negatieve invloed op de ranking te hebben

Romano Groenewould

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Ontvang ook onze laatste handige tips en WordPress nieuwtjes.

  • Maximaal 1x per week
  • Makkelijk uitschrijven

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Een ogenblikje

Bedankt voor je inschrijving!

 

Wanneer we het hebben over SEO en verschillende factoren die bepalend zijn op het gebied van de uiteindelijke ranking, maken we altijd onderscheid tussen de meest cruciale onderdelen en de zaken die als minder belangrijk beschouwd worden. Een van de onderdelen die in de meeste blogs en literatuur met betrekking tot SEO als minder belangrijk wordt betiteld, is duplicate content. Duplicate content of in het Nederlands dubbele inhoud, was in het verleden een nachtmerrie voor veel website administrators en eigenaren. Tegenwoordig hoeft dit echter niet zo te zijn, want duplicate content hoeft geen catastrofale impact op je rangschikking te hebben, mits je hier goed mee omgaat.

Wat is duplicate content precies?

Voordat we behandelen hoe je het beste met duplicate content om kunt gaan, is het belangrijk dat we eerst uitleggen wat duplicate content precies is. Duplicate content zijn stukken tekst of content die identiek aan elkaar zijn en gevonden kunnen worden op meerdere webadressen, ook wel URL’s genoemd. Zonder dat er harde bewijzen zijn met betrekking tot het betitelen van content als duplicate, wordt er in SEO-land aangenomen dat er van duplicate content gesproken wordt, indien 70% of meer van de inhoud identiek is. Wanneer we het hebben over duplicate content op verschillende URL’s dan kan dit betrekking hebben op URL’s van verschillende websites, we spreken in dit geval van externe duplicatie. Wanneer er duplicate content aanwezig is op verschillende URL’s binnen dezelfde website hebben we het over interne duplicatie. Duplicate content wordt louter gedetecteerd op basis van de tekst en niet op basis van de lay-out. Alle onderdelen die door de zoekmachine kunnen worden gelezen, inclusief metadata worden hierin meegenomen.

Voorbeelden van moeilijk te vermijden duplicate content

Duplicate content is iets wat soms ontstaat door een logische oorzaak en ook niet voorkomen kan worden. We geven graag een aantal voorbeelden van duplicate content die lastig te voorkomen zijn.

Het verspreiden van blogposts of persberichten op meerdere pagina’s

Het schrijven van blog berichten kan zeer effectief zijn voor SEO doeleinden en het is dan ook niet ongebruikelijk dat verschillende blogs of gastblogs worden gepubliceerd over dezelfde pagina’s, hierdoor worden deze blogs echter wel gezien als duplicate content. Je eigen blogs worden duplicaten wanneer anderen deze als gastblog delen en vice versa. Dit geldt ook voor het de wereld insturen van een persbericht, omdat je iets nieuws over jouw bedrijf of organisatie te vertellen hebt. Je wil dat dit persbericht op zoveel mogelijk plekken terechtkomt om het nieuws te verspreiden, maar het valt ook onder de noemer duplicate content.

Productbeschrijvingen en categoriepagina’s in webshops

Webshops ontkomen bijna niet aan duplicate content, omdat er met specifieke productpagina’s gewerkt wordt. Meerdere product- of categorie beschrijvingen komen hierdoor altijd op meerdere pagina’s terecht. Ook begeleidende teksten over specifieke merken met meerdere producten in verschillende categorieën kunnen leiden tot duplicate content.

Affiliate websites

Een plek waar er ook vaak sprake is van duplicate content, is op affiliate websites. Deze pagina’s worden gebruikt om tegen betaling mensen naar een specifieke website te leiden of om een product of service af te nemen via een derde partij. De affiliates maken vaak gebruik van landingspagina’s of linken hiernaartoe. Deze pagina’s bevatten vaak duplicate content, omdat affiliates vaak niet gebruik maken van unieke content, omdat ze hier ook niet voor betaald worden en geen verder profijt van ondervinden.

Duplicate content kan verwarring bij de zoekmachine en de gebruiker veroorzaken

Wanneer je de eerdergenoemde voorbeelden bekijkt dan is duplicate content soms ook gewoon logisch te verklaren en bijna niet te vermijden. Toch kan duplicate content wel een probleem vormen. Wanneer je kijkt vanuit het perspectief van de gebruiker of zelfs vanuit de zoekmachine dan ligt de focus op het zo makkelijk mogelijk kunnen vinden van de meest relevante informatie. Door duplicate content wordt het zowel voor de gebruiker, als ook voor de zoekmachine verwarrend om het juiste onderscheid tussen pagina’s te maken. Hierdoor weet de zoekmachine niet meer welke pagina nu boven moet komen te staan in de resultaten.

Duplicate content kan leiden tot de verkeerde rangschikking

Een conflict gerelateerd aan duplicate content kan leiden tot een negatieve invloed op de ranking. Er zijn gevallen zoals bij affiliate websites, waarbij de pagina’s met het gedupliceerde content hoger rangschikken dan de originele bronpagina. Dit kan bijvoorbeeld komen omdat specifieke pagina’s een betere autoriteit genieten of omdat er een betere mobiele versie beschikbaar is. Dit is ook voor de gebruiker vervelend, omdat ze hierdoor mogelijk op een website terecht komen waar ze niet vinden waarnaar ze op zoek zijn. Voor de webmaster leidt dit tot een verlies van linkwaarde. Er is ook een mogelijkheid, waarbij er andere websites naar meerdere of naar verkeerde pagina’s verwijzen, dit kan in de ergste gevallen ook resulteren in zoekwoorden kannibalisme.

Google straft niet voor de meeste dubbele inhoud

Romano Groenewoud

Het blijkt dat duplicate content wel degelijk een negatieve invloed kan hebben op de uiteindelijke rangschikking, maar veel zoekmachine-bots besteden niet al teveel aandacht aan dubbele inhoud. Het kan ook zijn dat hierdoor niet alle pagina’s worden geïndexeerd, maar de duplicaten wel. Gelukkig straft Google niet specifiek voor onopzettelijke duplicate content. Wel worden er straffen opgelegd wanneer er middels duplicate content bewust geprobeerd wordt om de zoekresultaten te beïnvloeden.

Voorkom duplicate content waar mogelijk

De soep, wordt ook in het geval van duplicate content niet zo heet gegeten als zij wordt opgediend. Het is echter belangrijk hoe er met duplicate content omgegaan wordt. De online marketing wereld is er inmiddels wel achter dat unieke content altijd beter is en relevantie voor de gebruiker ook de sleutel is tot succes met betrekking tot de marketingstrategie. Het is dan ook aan te raden om interne duplicate content tot een minimum te beperken en meer tijd en aandacht te besteden aan unieke content.

Pro tip: interne duplicate content kun je kosteloos en vrijblijvend opsporen met de handige Siteliner tool.

Om verwarring tussen duplicatie en de bronpagina te vermijden kun je gebruik maken van een ‘canonical’-tag. Deze tag op de duplicate pagina helpt om zoekmachines aan te geven naar welke pagina er verwezen moet worden. Naast een ‘canonical’-tag kun je er bij interne dubbele inhoud ook voor kiezen om een no-Index-tag toe te voegen. Deze geeft aan de zoekmachine aan dat de pagina niet geïndexeerd hoeft te worden en dus ook niet verward wordt met de bronpagina en ook niet in de zoekresultaten verschijnt. Wanneer je deze tools op de juiste manier gebruikt zul je de negatieve gevolgen van dubbele inhoud zien verdwijnen en kun je de duplicate content die er nog wel is gebruiken voor positieve doeleinden, zoals bijvoorbeeld het genereren van kwalitatief goede links.

Geef je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *



Als je dit artikel leuk vond, dan moet je deze speciaal geselecteerde artikelen ook lezen!


Ervaringen van anderen