Inhoudsopgave van: Redirects instellen cruciaal bij nieuwe website
- Website verhuizen? Stel altijd redirects in
- -- Wat is een redirect?
- -- 301 Permanent redirect
- -- 302 Found
- -- 307 Temporary
- Waarom zou ik me druk maken om redirects bij een verhuizing?
- Wat kun je allemaal verwijzen met redirects?
- 301 redirect instellen in WordPress, zo doe je dat
- Zijn redirects slecht voor SEO?
- -- Google verwerkt 302 en 301 redirects toch anders?
- -- Mijn WordPress website is verhuisd en ik gebruik redirects. Moet ik Google ook nog op de hoogte stellen?
- Stappenplan website verhuizen en redirects instellen
- Redirects instellen bij je WordPress-site is zo gepiept
Categorie: Handige tip | Tags: 301, apache, doorstuur, htaccess, litespeed, plugin, redirection, verhuizen
Een redirect kun je zien als een adreswijziging. Lanceer je binnenkort een nieuwe WordPress website? Stel dan altijd redirects in. Het werkt als volgt.
Dom. Of liever gezegd: oliedom.
Zo kun je de actie wel noemen van een enthousiaste webshop-eigenaar. Hij had voor veel geld een nieuwe site laten maken en verving de oude in een opwelling.
Het gevolg?
Verwijzingen vanuit Google deden het niet meer, backlinks gaven 404's en de site zakte als een baksteen bij de zoekresultaten. Terwijl hij het zo makkelijk had kunnen voorkomen….
Website verhuizen? Stel altijd redirects in
Krijg je een nieuwe website of verhuis je hem? Dan gaat dat niet automatisch goed. Pagina's krijgen een andere URL en online verwijzingen geven een 404-foutmelding. Tenzij je voorbereidingen treft.
Wat is een redirect?
Met een redirect geef je zoekmachines aan dat een pagina is verhuisd. Dit kan een tijdelijke of een permanente verhuizing zijn. Dit geef je aan met een statuscode.
301 Permanent redirect
Koppel je een 301 redirect aan een pagina? Dan geef je aan dat de oude pagina is verwijderd en een nieuwe is geworden. De waarde van de oude pagina draag je netjes over en bezoekers komen op de juiste pagina terecht.
302 Found
Met een 302 redirect geef je aan dat de pagina bestaat, maar tijdelijk niet relevant is. Bijvoorbeeld omdat een product uitverkocht is. Met deze code stuur je bezoekers en zoekmachines naar de nieuwe pagina. Maar Google en consorten komen na verloop van tijd terug om te kijken of de oude pagina het alweer doet.
307 Temporary
Een 307 redirect is een tijdelijke redirect. Hij doet vrijwel hetzelfde als de 302, maar is net wat duidelijker voor zoekmachines.
In de praktijk zul je vooral 301 en 302 redirects gebruiken. Deze opties zitten vaak standaard in redirect plug-ins.
Waarom zou ik me druk maken om redirects bij een verhuizing?
Redirects zijn cruciaal als je je website verhuist of ingrijpend aanpast. Met redirects voorkom je dat bezoekers en zoekmachines op verdwenen pagina's landen. Ook geef je met redirects waarde door.
Een website bouwt waarde op. URL's waar je veel naar verwijst – bijvoorbeeld via menu's – zijn belangrijker in de ogen van zoekmachines. Dit geldt ook voor pagina's waar andere sites naar linken. Google ziet links als stemmen. En links vanaf andere sites bepalen voor zo'n 30% hoe hoog je scoort in Google. Zijn 2 pagina's net zo goed en relevant? Dan verschijnt de populaire hoger bij de zoekresultaten.
Verhuis je je website naar een nieuw domein, dan kloppen de URL's niet meer. Dit is meestal ook het geval als je op hetzelfde domein wisselt van CMS. Links vanaf andere sites doen het niet meer. En je opgebouwde autoriteit verdwijnt als sneeuw voor de zon.
"Redirects zijn cruciaal als je je website verhuist of ingrijpend aanpast. Bezoekers en zoekmachines landen op de juiste pagina en je verspilt geen autoriteit."
Wat kun je allemaal verwijzen met redirects?
Met redirects kun je verschillende dingen aanpassen. Zoals:
- Een URL, bijvoorbeeld: kleding.nl/rode-sneakers/ naar sneakers.nl/rode-sneakers/
- Complete directories, bijvoorbeeld: /rode-schoenen/ naar /rode-sneakers/
- Afbeeldingen en bestanden.
- Een voorkeursdomein: van http naar https en van niet www naar www (of andersom) *
* Bij ManagedWPHosting stellen we http naar https standaard voor je in. Zo voorkom je problemen met SEO.
Ook kun je dubbele pagina's op de oude of nieuwe website samenvoegen tot een nieuwe. Dit is slim voor zoekmachine optimalisatieoptmalisatie. Maak van 5 soortgelijke pagina's bijvoorbeeld een steengoede nieuwe.
Verwerk in de nieuwe pagina de juiste zoektermen en stuur de oude URL's met een 301-redirect door. Dan maak je het bezoekers makkelijker en bundel je de kracht van de 5 pagina’s op een centrale plek.
301 redirect instellen in WordPress, zo doe je dat
Een redirect kun je op verschillende manieren instellen. In WordPress kan het eenvoudig met een plug-in of een bestand genaamd .htaccess. Dit zijn de verschillen.
Voor WordPress zijn er verschillende plug ins waarmee je een redirect kunt instellen. Ze werken meestal hetzelfde:
- Geef de oude URL op.
- Geef de nieuwe URL op.
- Bepaal de statuscode voor de redirect: 301, 302 of een alternatief.
Open je nu de oude URL in je browser, dan stuurt hij je door naar de nieuwe pagina.
Je kunt met de meeste plug-ins interne en externe redirects instellen. Met een externe redirect verwijs je een bezoeker naar een andere site. Bijvoorbeeld dezelfde pagina op je nieuwe domein.
Een tweede mogelijkheid om redirects in te stellen is met een .htaccess-file. Dit is een klein bestand met opdrachten voor Apache en LiteSpeed webservers. In het bestand staan bijvoorbeeld instructies voor zoekmachines, zoals geweigerde IP-adressen en redirects.
Een .htaccess-bestand correct instellen kan lastig zijn. Het werkt met code en bij tikfouten krijg je een foutmelding waardoor je site het niet meer kan doen. Dat kun je oplossen, maar het is toch even schrikken.
Een groot voordeel van een .htaccess-bestand is dat het tot 7x sneller werkt werkt dan een plugin zoals Redirection. Webservers en zoekmachines vinden de .htaccess-file direct op de site en gaan er meteen mee aan de slag. Ze hoeven niet eerst heel WordPress Core en de plugins te laden voordat de server snapt dat er een doorstuur moet komen. We hebben dit getest op een standaard WordPress installatie met Yoast SEO, WooCommerce, GravityForms en nog een reeks andere plugins.
Maak dus snel een .htacces-bestand met correcte redirects. Gebruik deze handige tool van Managed WP Hosting.
Zijn redirects slecht voor SEO?
Redirects waren lange tijd nadelig voor SEO. Per redirect verloor een pagina zo'n 10% à 15% van zijn waarde. In 2016 maakte een medewerker van Google bekend dat dit niet meer zo is. Ook niet als je tientallen redirect op je site gebruikt.
Houd er wel rekening mee dat een zoekmachine bij een redirect meer pagina’s moet bekijken: de oude en de nieuwe.
Gebruik je veel redirects? Dus van /schoenen/ naar /schoenen-kopen/ en van /schoenen-kopen/ weer naar /mooie-schoenen-kopen/ ? Dan verspilt een zoekmachine rekenkracht en die is niet oneindig. Beperk daarom het aantal redirects vanaf een unieke pagina zoveel mogelijk.
Tip. Een redirect naar een pagina met wederom een redirect wordt Redirect Chain genoemd. Dit is niet goed voor SEO. Programma’s als Screaming Frog en Ahrefs geven aan of er Redirect Chains aanwezig zijn op je site.
Google verwerkt 302 en 301 redirects toch anders?
SEO-specialisten dachten lang dat 302-redirects geen waarde doorgeven en 301-redirects wel. John Mueller van Google Mueller ontkent dit:
“I think there's a big misconception with 302 redirects being bad for your website and your PageRank and that's definitely not the case. When we see a 302, we'll assume it's a temporary redirect at first. However, if we feel it's more of a permanent redirect, then we do treat it as a 301. Both of these redirects do pass PageRank.”
Het maakt volgens Google dus weinig verschil. Toch kun je beter het zekere voor het onzekere nemen. Gebruik daarom altijd een 301 redirect als je een pagina definitief verhuist.
Mijn WordPress website is verhuisd en ik gebruik redirects. Moet ik Google ook nog op de hoogte stellen?
Met redirects zorg je dat bezoekers en zoekmachines op de juiste plek komen. Of dat nu op een nieuwe site of een andere pagina op dezelfde site is. Verhuis je je website naar een nieuw domein? Dan kun je dat Google nog eens extra laten weten. Dit doe je via Google Search Console.
Google Search Console is een gratis tool voor webmasters. Met de dienst krijg je onder andere informatie over zoektermen waar je op scoort, crawlfouten en andere aandachtspunten. Ook kun je je website toevoegen.
Is je website verhuisd, voeg dan de URL van het nieuwe domein toe aan de site. Maak ook een XML-sitemap aan en dien de URL in. In de sitemap staan de URL's van je site onder elkaar en Google kan ze dan snel indexeren. Gaat er iets verkeerd? Dan krijg je meteen een melding en kun je het herstellen.
Tip. Verhuis je een grote website? Gebruik dan altijd monitoring-tools en schakel bij voorkeur een ervaren programmeur in. Er kan altijd iets misgaan en tools laten dit zien. Vraag hier nadrukkelijk naar! Je vergeet het snel en internet staat vol met horror-verhalen van mislukte verhuizingen.
Stappenplan website verhuizen en redirects instellen
Verhuis je binnenkort je website naar een nieuw domein? Volg dan deze stappen.
Stappenplan website verhuizen en redirects instellen
- Voorbereiding
Breng de oude site in kaart. Kijk naar punten als:
Wat verandert er op de nieuwe site?
Welke pagina's scoren bij de zoekresultaten?
Welke pagina's verhuis je wel of niet naar de nieuwe site?
Met Ahrefs Webmaster Tools en Google Search Console (beiden gratis) kun je zien welke pagina's op je site goed presteren in Google. Kijk ook naar bezoekersaantallen en conversies in Google Analytics. Zorg dat je in elk geval de belangrijkste pagina's goed verhuist. - Stel een lijst op met 301 redirects
Stel een lijst op met URL's van de oude site in een simpele 2 koloms spreadsheet. Zet in de eerste kolom de oorspronkelijke URL en in de tweede de URL op de nieuwe site. Deze gegevens heb je nodig voor het instellen van de redirects.
- Verhuis je website en stel je redirects in
Verplaats je site naar het nieuwe domein en stel direct je redirects in. Controleer of de redirects werken. Dit kun je handmatig doen, maar het beste kun je hiervoor een tool gebruiken. Die laat de exacte statuscode van de nieuwe pagina's zien en het gaat sneller. Staat er iets anders dan 301, dan gaat er mogelijk iets mis. Maak een keuze of je een htaccess bestand wilt gebruiken of een plugin zoals Redirection.
- Breng Google op de hoogte
Als alles correct werkt kun je Google op de hoogte stellen. Doe dit zo:
Voeg de nieuwe domeinnaam toe aan Google Search Console (GSC)
Voeg de XML-sitemap van de nieuwe site toen aan GSC.
Laat de homepage een keer indexeren.
Voor de zekerheid kun je de URL ook nog eens delen via social media of een andere site. Dan vergroot je de kans dat een crawler hem snel oppikt en indexeert. - Houd je rankings in de gaten
Als het goed is verloopt de verhuizing zonder problemen. Bezoekers en zoekmachines vinden de juiste pagina's op de nieuwe site. En je posities bij de zoekresultaten blijven gelijk.
Controleer dit met Google Search Console en Ahrefs Webmaster Tools. En stel notificaties in bij Google Analytics. Dan krijg je bijvoorbeeld een mailtje als het bezoekersaantal met een bepaald percentage gedaald is. Zo houd je grip op de situatie.
Redirects instellen bij je WordPress-site is zo gepiept
Je kunt in al je enthousiasme je nieuwe site in een keer live zetten. Maar doen URL's het niet meer, dan zijn de gevolgen ingrijpend. Bezoekers krijgen 404-pagina's te zien en je verliest al je autoriteit. Doe het daarom goed, met redirects. Met de tips en suggesties en stappen uit dit artikel ben je op alles voorbereid.
Website verhuizen zonder zorgen? Gratis inbegrepen bij ManagedWPHosting!
Als je dit artikel leuk vond, dan moet je deze speciaal geselecteerde artikelen ook lezen!