Inhoudsopgave van: Duurzaam naar WordCamp Europe 2024
Categorie: Duurzaamheid , Meetups en WordCamps | Tags: bus, duurzaamheid, trein, WordCamp
Elk jaar reizen we zo duurzaam mogelijk naar evenementen zoals WordCamp. Deze zijn elk jaar in een andere Europese stad en daarom is het ook elk jaar even uitzoeken wat de duurzaamste manier is om te reizen. Dit jaar staat Turijn op de agenda, en wij zochten alvast uit hoe we duurzaam naar Turijn kunnen komen. Onze tips zijn uiteraard ook van toepassing als je om andere redenen naar Turijn moet reizen, dus doe je voordeel met onze beschrijving!
Eerst even een kort lijstje over waar we tot nu toe heen gereisd zijn en hoe:
- Alle WordCamps Nederland: Trein of electrische auto
- Berlijn: Trein
- Parijs: Trein
- Porto: Hybride – Trein naar Parijs, vliegtuig van Parijs naar Porto met CO2-compensatie
- Athene: Helaas gekozen voor vliegtuig met CO2-compensatie, omdat het anders meer dan 48 uur reizen zou zijn.
- WordCamp Germany 2023: electrische auto
De lokale meetups (Nederland, Belgie) en landelijke WordCamps (Nederland, Duitsland) hebben we steeds met de trein en de elektrische auto bezocht. Ook hebben we meermaals bezoekers thuisgebracht, een win-win-situatie!
Duurzaam reizen ging dus goed voor de korte tot middellange afstanden en we hebben geleerd dat het opsplitsen qua trein/vliegtuig niet heel slim is. Je legt weliswaar een forse afstand in de trein af, maar het opstijgen van een vliegtuig stoot relatief veel uit als je het met de volledige vlucht op die afstand vergelijkt. De winst viel dus tegen. Doorgeredeneerd is het dus altijd slim om, als je al gaat vliegen, altijd voor een directe vlucht te kiezen als die er is. Je hoeft dan maar een keer op te stijgen.
Maar nu naar duurzaam naar Turijn, hoe gaan we dat doen?
We delen onze gedachten graag met je. We zijn namelijk nauw betrokken bij het officiële Sustainability WordPress team. Om die reden zijn we hard bezig geweest om informatiepagina over het reizen naar Turijn aangepast te krijgen. Dan staat vliegen minder prominent erop. Dit zal binnenkort zijn vruchten afwerpen.
Er zijn steeds meer uitstekende lange-afstandsverbindingen in Europa (zie deze interactieve kaart) en ook komt de nachttrein steeds meer terug. Duurzaam reizen naar Turijn is eigenlijk een no-brainer: je stapt rond 8 à 9 uur in de ochtend in de trein in Amsterdam naar Parijs Noord. Daar kom je dan rond 12 uur aan. Vervolgens heb je 3 uur de tijd om naar Gare de l'Est te lopen (dat kost 15 minuten). In die 3 uur heb je tijd om lekker te lunchen in Parijs. Vervolgens pak je de directe trein naar Turijn en ben je daar aangekomen rond 9 uur in de avond.
Een no-brainer? Ja. Je hebt namelijk een riante zitplaats in de trein en meer dan genoeg tijd om die ene overstap te halen. Als kers op de taart kun je gewoon de trein in wandelen zonder die vervelende vlieghavencontroles zoals paspoorten, douane, duty free shops enzovoorts. Wel ben je een dagje zoet (inclusief die overstap van 3 uur kost het je vanaf startstation tot eindstation ongeveer 11 à 12 uur). Voordeel is dat je heel goed en relaxed kunt werken in de trein. Je hebt je bagage gewoon bij je, niet meer wachten op die ellendige bagageband en je hoeft niet uren vantevoren aanwezig te zijn op het station.
Maar dan… noodlot (2x)
Alles leek makkelijk en duurzaam te doen vanuit West-Europa, gewoon op die directe trein naar Turijn komen en voilà, je bent er! Echter…
1. De hoofdroute is versperd! In augustus 2023 is er namelijk een enorme aardverschuiving geweest in Zuid-Frankrijk. Daarbij is veel spoor, en nog erger, een spoortunnel (de Fréjus Tunnel), fors beschadigd geraakt. Het opruimen en herbouwen van dit alles gaat tot zeker eind 2024 duren. De ironie is dat deze aardverschuiving is ontstaan door klimaatverandering…
Het is dus onmogelijk om een snelle lijn richting Turijn te krijgen via de gebruikelijke route.
2. Route twee gaat via de Gothardtunnel in Zwitserland. Deze optie is helaas ook uitgesloten, omdat er een goederentrein ontspoorde in augustus 2023. Hierdoor gaat de tunnel in onderhoud tussen juni en september 2024.
Conclusie: de twee meest directe lijnen zijn onbegaanbaar geraakt en ook nog eens precies in onderhoud als WordCamp Europe plaats zal vinden. Het enige grote spoorlijnalternatief waarbij er momenteel geen onderhoud gepland staat, ligt dus vrij fors ten oosten van Turijn. Je moet dan in Milaan zien te komen en daar de stoptrein naar Turijn zien te pakken.
Onze oplossing voor duurzaam reizen naar Turijn
We gaan weer voor een hybride oplossing kiezen, en wel als volgt: de hogesnelheidstrein naar Lyon, Zuid-Frankrijk. Vanaf Lyon nemen we de Flixbus naar Turijn. De route gaat dan als volgt:
Van Amsterdam naar Parijs Noord (3 uur en 22 minuten), dan een overstap naar Gare de Lyon (8 minuten reizen met de metro) en daar een uur later de trein naar Lyon met aankomst 13:56 uur.
Dan is er een keuze: of gokken dat de bus van 14:40 uur gehaald kan worden of rustig aan doen, Lyon verkennen en dan de bus van 18:00 uur nemen. De bus arriveert dan afhankelijk van je keuze om 19:15 uur of om 22:10 uur in Turijn.
De kosten
Uitgaande van enkele reis en 2e klas treinplek: 58 euro voor een treinkaartje + 25 euro voor de bus. Noot: op het moment van schrijven zijn de prijzen voor de trein voor de geplande datum nog niet bekend. Ook loont eerder boeken bij de trein en de bus, de prijzen zijn aanzienlijk lager dan wanneer je een week vantevoren boekt. Last-minutes doen ze meestal niet.
De kosten voor trein en bus bedragen dus 83 euro enkele reis. We berekenden de uitstoot voor deze reis en komen uit op 5 kilo CO2 voor de trein en 8 kilo CO2 voor de langeafstandsbus, totaal dus 13 kilo CO2.
Als we overigens zoeken op non-stopvluchten (want je wilt zo weinig mogelijk keren opstijgen), zou de enige optie zijn KLM à 231 euro enkele vlucht. De vermeldde uitstoot zou 90 kilo CO2 zijn. Alle andere routes stoten nog meer uit.
Conclusie
Duurzaam naar Turijn reizen tot tenminste september 2024 is een flinke uitdaging. Ondanks de tegenslagen is het nog steeds een no-brainer om niet te gaan vliegen. Je reist vele malen comfortabeler, de CO2-uitstoot is ongeveer zeven keer kleiner dan het vliegtuig en voor de prijs hoef je het zeker niet te laten. Je bent weliswaar wat langer onderweg, maar hebt zeker weten geen luchthavenstress. We zijn heel benieuwd hoe jij gaat, laat het vooral weten in de commentaren hieronder.
Update 13 juni 2024: Op https://mastodon.social/deck/@ramonfincken/112568610586982274 staat een kort fotoverslag van de heenreis
Geef je reactie
Als je dit artikel leuk vond, dan moet je deze speciaal geselecteerde artikelen ook lezen!
Superleuk om te lezen! Ben vooral benieuwd hoe het comfort in de flixbus zal zijn. 4,5 uur is best nog een lange zit.
Nou Eric, ik kan uit ervaring vertellen dat die bussen comfortabeler zijn dan een normale bus / stadsbus.
Ik reis meestal naar Antwerpen met de trein, maar heb ook eens de bus gepakt.
Ook ben ik een keer met de flixbus van Parijs naar Amsterdam gemoeten (treinverkeer Frankrijk/Belgie had een enorme storing). Die rit was 6 uur en echt goed te doen.
..en van Parijs naar Turijn met de bus? scheelt een overstap in Lyon
Nee dat zou niet slim zijn denk ik: een bus stoot meer uit dan een trein plus … 10 tot 11 uur in de bus zitten is vrij lang (ondanks dat hij confortabeler zit dan een stadsbus).